Чомусь сьогодні наснився сон-спогад. Наче я знову молодий студент і їду на
вихідні до батьків в дизелі Луганськ-Дебальцеве. І так само, як тоді, беру
участь у «вагонних суперечках», про які так геніально співає Андрій Макаревич. Правда,
дискусії у вагоні електрички дещо іншого рівня, аніж в купе швидкого
потягу…
В луганських дизелях та електричках в перші роки 90-х дуже весело було:
бабусі, жіночки бальзаківського віку в мохерових беретах, дідусі в піджаках з
обвислими кишенями все обговорювали геополітику та макроекономіку. Такий собі
"Фейсбук" в натурі, начинений експертами, мов ковбаса салом.
Сходилися в більшості на тому, що в усьому винен Горбачов, який розвалив
СРСР; американці які розвалили СРСР; НАТО, яке розвалило СРСР; світове жидомасонство,
яке розвалило СРСР; «рухівці», які розвалили СРСР. Ну і, звичайно, другими
після ЦРУ убивцями Радянського Союзу йшли «демократи».
Головний винуватець в усіх негараздах на «внутрішньому фронті» -Чорновіл та
«бендери», до яких зараховувалися всі, хто, на думку дизель-експертів, не хоче «дружить
с Россией». Логічних побудов дідусів у
піджаках з обвислими кишенями і дам у мохерових беретах, молодому студентові
істфаку зрозуміти ніяк не вдавалося: більшість у Верховній Раді складали
колишні комуністи та «червоні директори», а винні – «демократи»? Президентом
країни є колишній другий секретар ЦК КПУ, а винні – «націоналісти»? Прем’єри
тоді так часто змінювалися, що їх, здається ніхто й не пам’ятав. Але ж саме в
момент бурхливої поличної дискусії в дизель-поїзді – добре пригадую – першим міністром
був Фіма Звягільський з Донецька, а винні все одно «бендери»?
Та, жінки у мохері жодних аргументів чути не бажали. Здається, їм давало особливу насолоду обговорення чуток на
які розвідки працюють Чорновіл, Хмара, Лук’яненко – саме вони були головними винуватцями
того, що в місті Зоринськ Луганської області шахтарям півроку не виплачують
зарплати.
Я стояв у проході між дерев’яними лавами старого радянського дизеля,
дивився на них і думав: а що говорять поміж собою люди в дизелі Львів-Дрогобич?
Кого в якості винуватців визначили вони? Ясно, що не Чорновола. Може, Звягільського?
Але чомусь не сумнівався в тому, що винних буде знайдено. У нас в усіх так – у луганчан
і львів’ян, харків’ян і кримчан – винні завжди знаходяться. Будь в чому, від
того, що зарплата маленька і до того, що теща зла…
Дуже специфічно окремі «мохери» реагували навіть на манеру говорити: «Ви, мабуть, інтелігент»,
- підозріло мружилася дамочка з облізлою сумкою на колінах. Сказано це було
таким тоном, наче інтелігенти харчуються православними немовлятами. «Мій син
мантулить кайлом, а отримує трохи більше від інженера, котрий сидить у теплому
кабінеті» - цю потрясну фразу пам’ятаю досі – вона квінтесенція ставлення «пролетаріату»
до «білих комірців». Моє зауваження про те, що саме через те, що той, хто
кайлує мерзлу землю отримує зарплату більшу від інженера, є причиною того, що
син цієї тітоньки досі махає кайлом, а не сидить за пультом сучасного
екскаватора, і що саме через це розвалився Союз жінка, здається не почула. Видно
було: це вище за її розуміння; видно було, що спрацьовує якийсь запобіжник, важілець,
який вимикає мозок, аби він не перегрівся від перевантаження.
«Нащо мені той бізнес, - кривила вуста пані майже інтелігентної
зовнішності, - хай держава зробить так, аби в мене була нормальна зарплатня,
мені нічого більше не треба. Ми люди прості…»
Цікаво, що як пригадую, у ті часи головними винуватцями «бардаку в країні» були
не міністрі – їх практично ніхто не знав, не прем’єр, не «червоні директори»
і навіть не президент, а – депутати.
Відчувалося, що до міністрів та інших державних чиновників люди, за старою
радянською звичкою ставляться все ще з певним пієтетом, а от до тих, хто на
виборах проліз до ситої годівнички… Коротше кажучи, саме вони, депутати, були об’єктом
ненависті, але і таємних заздрощів теж. Коли «мохерові» лаяли їх різними
негарними словами, в глибині їхніх суворих пролетарських очей раз у раз
спалахувало оте: живуть же люди, і чому саме їм пощастило, а не мені?!
І оте сакраментально-невідворотне: «Сталіна на них немає».
Ось тоді в мене народився тест, який у 99% ставив на місце розлючених несправедливістю
пасажирів дизеля; я його й зараз в деяких випадках застосовую. Як тільки хтось
із них починав казати, що кляті депутати розікрали країну, набили собі кишені,
а простий люд сидить без пенсій і ледь животіє, я пропонував: уявіть собі, що
ви – депутат. Ви сидите в сесійній залі, ставиться на голосування закон про
безкоштовне виділення кожному депутату трикімнатної квартири в центрі Києва, «Мерседеса»
і матеріальної допомоги. Голосування таємне – ніхто не знатиме, яку кнопку Ви
натиснете. Дайте відповідь не мені, покладіть руку на серце і скажіть собі: яку
кнопку Ви натиснете?
Які слова виривалися в них найчастіше? «Та що ж я, дурепа, чи що?!»
А дизель, фиркаючи задушливим чорним димом, повільно повз з минулого у
майбутнє, минаючи розкислі від дощів поля, пониклі сірі будівлі бараків на дванадцять
«квартир», чудо архітектурної думки радянського «раю»; ковтаючи на зупинках
нових і нових пасажирів у беретах та піджаках періоду раннього Брежнєва і
перетравивши, випорожнювався цупким мохером на порепаний асфальт шахтарських
містечок.
З постаментів у вікна вагонів з надією, мов п`яничка, що слідкує за гостинами, зазирав облуплений Ленін.
Дизель йшов з 1994 у 2014-й. Просто в Луганську народну республіку…
P.S. Хочете мати у своїй бібліотеці мою нову книгу "Владимир. Крещение ложью"? Анотація, уривочок з рукопису та умови передплати за посиланням: http://pavlopraviy.blogspot.com/2015/10/blog-post_20.html
З повагою,
ПАВЛО ПРАВИЙ
ЧУДОВА УКРАIНСЬКА МОВА!
ОтветитьУдалитьКОНЕЧНО,ВПОЛНЕ ЗДРАВЫЕ МЫСЛИ
ЧУДОВА УКРАIНСЬКА МОВА!
ОтветитьУдалитьКОНЕЧНО,ВПОЛНЕ ЗДРАВЫЕ МЫСЛИ
Заставляет думать статья.
ОтветитьУдалитьЗаставляет думать статья.
ОтветитьУдалитьУ мене залишились тільки дитячі спогади про такий, майже потяг і він теж попрямував в минуле, Іловайськ - Попасная.
ОтветитьУдалить«Я не смог бы закрыть свой первый дом без мистера Бенджамина Ли! Бенджамин и его команда сделали все возможное для меня в этой сделке. Он легко справился с моим очень трудным поворотом во времени и всегда был доступен для меня, когда у меня были вопросы (а у меня было много), даже когда он был вдали от офиса, что я очень ценил! Он и его команда обращались со многими продавцами в последнюю минуту и неустанно работали, чтобы удостовериться, что я смогу закрыть до того, как истечет срок моей аренды (и, соответственно, моей помощи по первоначальному взносу). Мистер Бенджамин - невероятно знающий кредитный офицер, вежливый и терпеливый. Я сделал пару предложений по недвижимости до моей последней покупки, и Бенджамин помогал каждому, часто координируя свои действия с моим агентом за кулисами. Я чувствовал поддержку на протяжении всего процесса. Благодаря Бенджамину и неустанным усилиям его команды, я теперь являюсь счастливым владельцем дома! Я бы посоветовал вам рассмотреть Бенджамина Бриэля Ли для любого вида кредита.
ОтветитьУдалитьГ-н, Бенджамин Ли Связаться с informaions.via WhatsApp + 1-989-394-3740 Email- lfdsloans@outlook.com.