Стаття 39 Конституції України гарантує право громадян проводити збори, мітинги, походи і демонстрації.
Проте акції протестів бувають різні. Наразі дуже популярні
бокування автошляхів. Останнім часом спостерігається тенденція до організації подібних акцій у зв’язку зі
змінами адміністративно-територіального поділу (т. з. «укрупнення районів»).
Раптом з’ясувалося, що певній кількості українців це не подобається. А є такі,
хто після кількарічного сну «прокинувся» й вимагає перегляду приєднання до тієї
або іншої ОТГ, як це недавно вчинили мешканці села Гульськ на Житомирщині.
Але от питання: що дасть перекриття траси Київ-Чоп де-небудь під Новоградом-Волинським? Питання вирішене, на обговорення його витрачено не один рік. Ініціатори протестів мали можливості діяти в межах правового поля через громадські слухання, петиції, своїх депутатів у Верховній Раді тощо.
Зміну кордонів викликано об’єктивною необхідністю, адже новостворювані ОТГ
подекуди виходять за межі одного району. Створення приблизно 102 районів
замість чинних 490 планувалося ще у 2018-2019 роках. Нова влада, подобається
вона комусь чи ні – лише продовжує курс попередників. Звідки ж зараз раптом
піднялася хвиля невдоволення та прагнення меншості диктувати свою волю
подібними заходами?
Все просто: децентралізацію від самого початку намагалися
торпедувати. Не зацікавлених в ній маса. Це і чиновники, з рук яких вислизає
розподілення грошових потоків з районних бюджетів, адже усі кошти відходять
безпосередньо громадам. Це і місцеві політики, що залишаються «не при справах»,
втрачаючи владу і вплив. Це і бізнесмени, які звикли до старих схем і, будемо
відверті, часто-густо «зав’язані» на корупційних зв’язках з тими ж таки
чиновниками. Це і особи, які прагнуть зробити собі піар.
Найчастіше простих людей на протести провокують неправдивими
чутками, користуючись тим, що ті недостатньо обізнані на деталях процесу
децентралізації. Найчастіше лякають складнощами у медичному обслуговуванні,
проблемами у системі освіти, а також тим, що «доведеться за довідками або
оформленням пенсії їхати за сотні кілометрів».
Насправді ж це, звичайно не так. Райдержадміністрації, навіть
в «укрупнених» районах, у тому вигляді, як вони існують зараз, буде
ліквідовано. Замість них постануть префектури, практично єдиною функцією яких
буде нагляд за відповідність рішень і дій об’єднаних територіальних громад
чинному законодавству. Усі соціальні, фінансові тощо функції передаються
громадам. Вони стають чимось на кшталт міні-держав з правом навіть укладати
прямі угоди із закордонними інвесторами.
Така система існує, зокрема у Польщі й довела свою
ефективність. Членам громад надаються усі можливості задля того, аби брати
участь в їхній діяльності та контролювати адміністрацію з обраних із числа
членів громади керівників.
Так що перекривати автошляхи нема для чого. І це нічого вже
не дасть. Як Не можна повернути течію річки назад. Хіба що можна «заробити»
собі неприємності. Організатори таких акцій, як правило, мають підтримку серед
певних політичних сил і тому залишаються безкарними. А от обмануті громадяни
можуть постраждати – статтю 279 Кодексу про адміністративні порушення ніхто не
скасовував.
І ще одне. Такі дії не лише завдають моральної та фінансової
шкоди учасникам дорожнього руху, але й міжнародної репутації України та грають
на руку тим силам в Україні та за її межами, які зацікавлені в якомога більшій
дестабілізації і так дуже непростої ситуації в країні.
Комментариев нет:
Отправить комментарий